Бориславська залізниця
Триває реалізація проекту «Нафтова колиска Європи: забута історія Польщі та України». В рамках його втілення експерти готують інформаційні матеріали для подальшого створення електронного каталогу та вебсайту, метою якого буде популяризація туристичного потенціалу Борислава. В дописах розповідають про історію найдавніших часів, пов’язану з нафтовидобутком, факти відомих постатей, які відіграли вагому роль у становленні нафтової галузі.
Сьогодні представляємо до вашої уваги одну із таких історичних публікацій.
А чи знали ви, що перший потяг з Дрогобицької станції відправився саме у Борислав? Обидва вокзали були відкриті 31 грудня 1872 року. Відстань становила 11,45 км. Цікаво, що поїздка була безплатною, а от зворотний шлях виявився платним. На станції був 1 перон і 2 краї платформи. Цікаво, що саме цим залізничним шляхом до Борислава двірським потягом навідався у вересні 1880 року австрійський імператор Франц Йосиф І.
Варто зазначити й те, що лінія Дрогобич – Трускавець була відкрита значно пізніше – у 1912 році. В Дрогобичі за поїзди в напрямку Борислава та Трускавця відповідав Владислав Аляборський. Начальником бориславської станції до 1939 року був Кароль Панцерн.
Збереглися номери потягів, які курсували в 30-х роках ХХ століття. Так, наприклад, №1803 (на лінії Дрогобич-Борислав-Тустановичі; з Дрогобича відправлявся о 10:35, в Борислав приїздив о 10:56), №1804 (від’їжджав з Борислава о 17:14, у Дрогобичі був о 17:33); №1817 (відправлявся з Дрогобича о 17:01, в Бориславі – о 17:38), №1828 (з Борислава о 1:33, в Дрогобичі о 2:00).
Окрім потягів, через Борислав курсували також т. зв. «Торпеди» – експрес – поїзди із двигуном внутрішнього згоряння. Перша «Люкс-торпеда» була збудована у 1933 році в Австрії фірмою Аustro-Daimler-Puch. Станом на літо 1939 року «торпеди» обслуговували маршрут «Львів – Стрий – Дрогобич – Борислав». Ціна квитка була дуже високою, однак до Львова можна було дістатися десь за годину. Тому «люкс – торпедою» могли користуватися лише багаті бориславські нафтовики.
В 40-их роках залізниця та станція часто ставала об’єктом різноманітних диверсій. Тут, як і в Дрогобичі, доля розігрувала трагічні сцени в житті невинних людей різних національностей. Вважається, що перед атакою радянської армії німецькі війська підірвали будівлю вокзалу, знищивши колії на маршруті до Дрогобича і на самій грузовій станції, яка була т. зв. пересильним пунктом для репресованих та скривджених українців, євреїв, поляків. Однак за спогадами місцевих мешканців диверсію на вокзалі здійснили самі ж радянські військові.
Потяг до Дрогобича курсував аж до 50-их років ХХ століття. У 1990-их його рух було відновлено. В Дрогобичі можна було сісти в потяг із двох вагонів. Однак пізніше Бориславську станцію чекали лише вантажні потяги та майже цілковите забуття. 9 грудня 2003 року Львівська залізниця з економічних причин скасувала рух поїзда між Дрогобичем та Бориславом.