Куточок споживача: що потрібно знати?
Відповідно до ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі під час придбання, замовлення продукції (будь-якого виробу, товару, роботи чи послуги) мають право на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її виробника, виконавця, продавця.
З метою забезпечення доступу споживачів до такої інформації суб’єкти господарювання зобов’язані встановити у місцях здійснення своєї діяльності «Куточок споживача (покупця)» – інформаційний стенд з регламентованою інформацією для інформування та захисту інтересів споживачів.
Обов’язок стосовно встановлення «Куточка споживача (покупця)» та вимоги до його оформлення, місця розміщення, інформаційного наповнення визначено:
– пунктом 10 «Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 № 833 (зі змінами);
– пунктом 3.12 «Правил роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства», затверджених наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України № 219 від 24.07.2002 (із змінами);
– пунктом 7 «Правил побутового обслуговування населення», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16.06.2023 № 614;
– іншими правилами залежно від сфери діяльності та категорії товарів і послуг, які реалізує чи надає суб’єкт господарювання.
До розміру, кольору, дизайну та форми куточка особливих вимог законодавством не встановлено. Але він має бути встановлений на видному та доступному для споживачів місці та обов’язково містити:
– інформацію про власника (юридична особа / фізична особа-підприємець) або уповноваженого ним органу;
– інформацію про адреси і номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів;
– ліцензія (у випадку здійснення ліцензійних видів діяльності).
У закладах харчування, у куточку споживача слід також розмістити інформацію про шкоду куріння та схему місць для куріння.
На вимогу споживача (покупця) відповідальний працівник суб’єкта господарювання, відповідно до здійснюваного виду діяльності, повинен надати йому Порядок провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, Закон України “Про захист прав споживачів”, санітарні норми, правила продажу окремих видів товарів відповідно до спеціалізації, правила побутового обслуговування.
Вся інформація у куточку споживача має бути актуальною та надаватися відповідно до норм Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».
Відсутність належно оформленого «Куточка споживача (покупця)» є порушенням Правил торгівлі, виконання робіт і надання послуг та тягне за собою накладення штрафу згідно ст.155 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Розміщений на видному і доступному місці, правильно оформлений куточок споживача наочно демонструє легальність діяльності суб’єкта господарювання, відповідальне ставлення до додержання вимог законодавства та прав споживачів, а також відкритість і доброзичливість до споживача.
![]()